VIELSE I KØBENHAVNERKIRKEN

Tillykke med jeres store og dejlige beslutning om at blive gift.  Det glæder vi os meget over i Københavnerkirken. For at hjælpe med alle de praktiske skridt, der ligger foran jer inden I kan give hinanden jeres ja, har vi lavet følgende liste over ting, der er gode at vide:

Medlemskab
For at blive viet i Københavnerkirken, skal mindst én af jer være medlem af kirken. Dette gøres ved at være med til ”Kend din kirke” en søndag efter gudstjenesten og derefter rette henvendelse til en af præsterne med henblik på en medlemssamtale.

Samtaleforløb
Et ægteskab er en af de største beslutninger, I kommer til at tage i jeres liv. Derfor er det vigtigt at forberede sig godt. Vi opfordrer til, at I hurtigt retter henvendelse til Ulla og Søren Toft, som er ansvarlige for forlovelsessamtaler for par, der forbereder sig til ægteskab. Hvis deres kalender er booket op, kan de henvise til andre uddannede par.

Aftale med præst
Så snart I ved, hvornår I gerne vil giftes, retter I henvendelse til en af kirkens præster og aftaler datoen for vielsen.

Prøvelsesattest
Dette dokument er myndighedernes officielle dokument, som er en forudsætning for at en vielse kan finde sted. Prøvelsesattesten skal rekvireres på Borger.dk og er gældende i 4 måneder.  Her kan man ligeledes ansøge om navneændring på vielsesdatoen. Når prøvelsesattesten modtages, videresendes den til Københavnerkirkens kontor.

Booking af lokaler til vielsen
Ønsker I et andet gudstjenesterum end Bethesda til vielsen, skal I selv rette henvendelse til den pågældende kirke og aftale dette.

Ønsker I at vielsen skal foregår i Bethesda, står Københavnerkirken for booking af Festsal, og Billedsal/Konventsal, hvis dette ønskes til en efterfølgende reception.

Brudeparret skal selv sørge for udsmykning og efterfølgende oprydning af Festsalen. Vi har nogle enkle ”rekvisitter”, som kan lånes efter aftale. I forbindelse med praktiske ønsker og aftaler, skal I selv rette direkte henvendelse til Bethesda (Karsten Amby – 2513 1823)

Københavnerkirken er behjælpelig med musik til vielsen, men ønsker I bestemt besætning/band/organist er I selv ansvarlige.

Københavnerkirken afholder udgifter til leje af Festsalen i 2 timer i forbindelse med vielsen. Øvrige omkostninger – fx leje af lokaler til reception, afholdes af brudeparret.

Første to timer:

Billedsal: 1550,-

Konventsal: 500,-

Herefter er prisen henholdsvis 620,- og 200,- pr. efterfølgende time.